Upcoming Reads: Η Τριλογία των 50 αποχρώσεων

Ω, ναι, το ομολογώ! Δεν τα έχω διαβάσει όλα τα επίμαχα βιβλία της E.L. James! Μόνο το «Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι», το πρώτο δηλαδή της σειράς κι αυτό πολύ στα πεταχτά, γιατί οι υποχρεώσεις εκείνης της περιόδου δεν με άφησαν να το διαβάσω με ηρεμία). Σήμερα, λίγο πριν την πρεμιέρα της κινηματογραφικής απόδοσης του δεύτερου βιβλίου της σειράς «Πενήντα πιο σκοτεινές αποχρώσεις του Γκρι» αποφάσισα να αφιερώσω τον ελεύθερο χρόνο που θα έχω στις διακοπές των Χριστουγέννων για να διαβάσω και τα τρία βιβλία της σειράς. Πώς και πήρα έτσι ξαφνικά μια τέτοια απόφαση; Μα επειδή από τότε που άρχισε να κυκλοφορεί το τρέιλερ της δεύτερης ταινίας, άρχισαν και πάλι οι «τσακωμοί» στα Social Media σχετικά με το περιεχόμενο και το ηθικό δίδαγμα της συγκεκριμένης τριλογίας. Έτσι, λοιπόν, ένιωσα κι εγώ την ανάγκη να τα διαβάσω και να εκφράσω επιτέλους την (ταπεινή) άποψη μου. (Η εν λόγω βιβλιοκριτική θα ανέβει μετά τις γιορτές, εδώ στο blog μου).

Το βιβλίο 1: «50 Αποχρώσεις του Γκρι», το βιβλίο 2: «50 πιο σκοτεινές αποχρώσεις του Γκρι» και βιβλίο 3: «50 Αποχρώσεις του Γκρι: Η Απελευθέρωση» κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Πατάκη

Το βιβλίο 1: «50 Αποχρώσεις του Γκρι», το βιβλίο 2: «50 πιο σκοτεινές αποχρώσεις του Γκρι» και βιβλίο 3: «50 Αποχρώσεις του Γκρι: Η Απελευθέρωση» κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Πατάκη

 

Περίληψη από τα οπισθόφυλλα

Βιβλίο 1ο: «Πενήντα αποχρώσεις του γκρι»

Η φοιτήτρια λογοτεχνίας Αναστάζια Στιλ παίρνει συνέντευξη, για το περιοδικό του Πανεπιστημίου, από τον επιτυχημένο επιχειρηματία Κρίστιαν Γκρέι. Νιώθει αμέσως τη δύναμη της γοητείας του, αλλά ταυτόχρονα η σκέψη του της προκαλεί βαθιά ανασφάλεια. Πεπεισμένη ότι η συνάντησή τους δεν πήγε καλά, προσπαθεί να τον βγάλει από το μυαλό της – ώσπου εκείνος εμφανίζεται αναπάντεχα στο μαγαζί όπου δουλεύει και της προτείνει να βγουν.

Αφελής και αθώα, η Αναστάζια σοκάρεται μόλις συνειδητοποιεί πόσο πολύ επιθυμεί αυτόν τον άνδρα. Και, όταν εκείνος την προειδοποιεί να μείνει σε απόσταση, αυτό την κάνει να τον θέλει ακόμα περισσότερο.

Βιβλίο 2ο: «Πενήντα πιο σκοτεινές αποχρώσεις του γκρι»

Αποκαρδιωμένη από τα σκοτεινά μυστικά του βασανισμένου νεαρού επιχειρηματία Κρίστιαν Γκρέυ, η Άνα Στιλ έχει διακόψει τη σχέση τους κι έχει ξεκινήσει μια καινούρια καριέρα σʼ έναν εκδοτικό οίκο.

Όμως ο πόθος για τον Γκρέυ κυριαρχεί ακόμα σε κάθε σκέψη της, κι όταν της προτείνει μια νέα συμφωνία, δεν μπορεί νʼ αντισταθεί. Γρήγορα αρχίζει να μαθαίνει για το οδυνηρό παρελθόν των προβληματικών, δυναμικών και απαιτητικών Πενήντα Αποχρώσεών της περισσότερα απʼ όσα νόμιζε ποτέ δυνατόν.

Όμως, ενώ ο Γκρέυ παλεύει με τους εσωτερικούς του δαίμονες, η Άνα πρέπει να πάρει την απόφαση της ζωής της.

Μια απόφαση που μόνο η ίδια μπορεί να πάρει

Βιβλίο 3ο: «Πενήντα αποχρώσεις του γκρι. Απελευθέρωση»

Όταν η Άνα Στιλ συνάντησε πρώτη φορά τον δυναμικό, προβληματικό επιχειρηματία Κρίστιαν Γκρέυ, γεννήθηκε μεταξύ τους μια αισθησιακή σχέση που άλλαξε αμετάκλητα τη ζωή και των δυο τους.

Η Άνα ήξερε από την αρχή πως η αγάπη για τις Πενήντα Αποχρώσεις της δε θα ήταν εύκολη δουλειά και η κοινή ζωή τους δημιουργεί προκλήσεις που κανείς τους δεν είχε προβλέψει. Η Άνα πρέπει να μάθει να μοιράζεται τον πολυτελή τρόπο ζωής του Γκρέυ χωρίς να θυσιάζει την ακεραιότητα και την ανεξαρτησία της και ο Γκρέυ πρέπει να ξεπεράσει την παρόρμησή του να ελέγχει τους άλλους και να θάψει για πάντα τις φρικτές αναμνήσεις που εξακολουθούν να τον στοιχειώνουν.

Τώρα, επιτέλους μαζί, έχουν αγάπη, πάθος, σεξ, πλούτο κι έναν κόσμο με άπειρες δυνατότητες.

Όμως ακριβώς τη στιγμή που φαίνεται πως πραγματικά έχουν τα πάντα, η τραγωδία και η μοίρα συνδυάζονται για να κάνουν πραγματικότητα τους χειρότερους εφιάλτες της Άνα.

50-shades-quote

 

Λίγες σκέψεις πριν την ανάγνωση

Από την πρώτη στιγμή που κυκλοφόρησε η τριλογία των «50 αποχρώσεων» αποτέλεσε αδιαμφισβήτητα το μήλον της Έριδος για ένα πολύ μεγάλο τμήμα του αναγνωστικού κοινού. Οι γνώμες για τη λογοτεχνική ποιότητα των βιβλίων αλλά και για τον θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο που δημιούργησε το ηθικό τους (ή «ανήθικο») δίδαγμα διίστανται μέχρι και σήμερα και εντείνονται κάθε φορά που μια από τις βασισμένες στα βιβλία ταινίες ετοιμάζεται να προβληθεί στις αίθουσες. (Η πρεμιέρα της δεύτερης ταινίας με τίτλο «Πενήντα πιο σκοτεινές αποχρώσεις του γκρι» έχει προγραμματιστεί στην Ελλάδα για τις 10 Φεβρουαρίου 2017). Η διάσταση αυτή των απόψεων δεν έχει περιοριστεί σε απλές συζητήσεις, μονολεκτικά σχόλια και εκφράσεις επιδοκιμασίας ή αποδοκιμασίας, αλλά έχει λάβει δυστυχώς έναν αξιοπερίεργο χαρακτήρα «αναγνωστικού πολέμου», με τους θανάσιμους εχθρούς των βιβλίων να ανταλλάσουν μέχρι και υβριστικά σχόλια με τους πολωμένους οπαδούς και φανατικούς λάτρεις της τριλογίας.

Όπως θα με έχετε ακούσει πολλές φορές να αναφέρω σε αναρτήσεις ή σε σχόλιά μου, προσωπικά αποφεύγω να εκφέρω γνώμη για ένα βιβλίο που δεν έχω διαβάσει, συνεπώς γι’ αυτό δεν έχω πάρει επίσημη θέση απέναντι στις «50 Αποχρώσεις». Το πρώτο βιβλίο της σειράς έφτασε στα χέρια μου το 2013 μετά από ένα σχόλιο που διάβασα στο Absolute Write, (ένα Αμερικάνικο forum συγγραφέων), όπου μια ανερχόμενη συγγραφέας ρωτούσε πώς μπορεί να αξιοποιήσει για τη συγγραφική της έρευνα  τη φιλική σχέση της πρωταγωνίστριας Αναστέζια με τη συγκάτοικο της. Η απάντηση που έλαβε από μια άλλη, πιο έμπειρη συγγραφέα, ήταν η εξής:

«Μην βασιστείς σ’ αυτό το βιβλίο γιατί ο λόγος που έγινε best seller δεν ήταν εξαιτίας της λογοτεχνικής του ποιότητας αλλά εξαιτίας του σεξ».

Αυτή η απάντηση ήταν το έναυσμα που με παρότρυνε να μπω στη διαδικασία να πάρω το βιβλίο στα χέρια μου και να δω ιδίοις όμμασι κατά πόσο ευσταθούσε το συγγραφικό αυτό σχόλιο. Διάβασα στα γρήγορα όλες σχεδόν τις συζητήσεις που είχε η Άνα με την συγκάτοικο της και μόλις συνειδητοποίησα ότι το σχόλιο εν μέρει ευσταθούσε, άφησα το βιβλίο στην άκρη και δεν το συνέχισα. Όχι επειδή δεν μου άρεσε ή επειδή το βαρέθηκα, αλλά επειδή εκείνη την περίοδο ασχολιόμουν με την συγγραφή ενός δικού μου βιβλίου κι έτσι το μόνο που με ενδιέφερε ήταν να το ελέγξω ως συγγραφέας και όχι να το διαβάσω χαλαρά, όπως θα το διαβαζα σαν αναγνώστρια. Με τον ρόλο του αναγνώστη, λοιπόν, έχω σκοπό να κάτσω να το διαβάσω τώρα μέσα στα Χριστούγεννα.

Μην περιμένετε να διαβάσετε από μένα μια βιβλιοκριτική «θαψίματος»

Μπορεί να το έχω αναφέρει και παλαιότερα, αλλά επειδή δεν θυμάμαι αν το έχω κάνει ή όχι, θα το πω τώρα: Μην περιμένετε να συναντήσετε σε δικό μου άρθρο αρνητική κριτική για κάποιο βιβλίο ή βαρύγδουπες εκφράσεις όπως “ήταν σκουπίδι”, “να καεί στην πυρά” ή κάτι τέτοιο. Δεν το έχω κάνει ποτέ και σίγουρα δεν πρόκειται να το κάνω ούτε στο μέλλον. Πρώτον γιατί θεωρώ φασιστικό το σκεπτικό του: “αυτό το βιβλίο δεν πρέπει να υπάρχει” (η ουσία είναι να έχει κάποιος την δημοκρατική/ελεύθερη επιλογή να το διαβάσει και, αν θέλει, να το απορρίψει ή να ενστερνιστεί τις απόψεις του δίχως να έχει κάποιον πάνω από το κεφάλι του να του το απαγορεύει ή να του το επιβάλλει) και, δεύτερον, επειδή θεωρώ πως, άπαξ και προσβάλεις ένα βιβλίο, είναι σαν να απευθύνεις απευθείας προσβολή στον συγγραφέα που το έγραψε, αλλά και σε όλο το αναγνωστικό κοινό που το διάβασε και του άρεσε.

Το μόνο, λοιπόν, που θα συναντήσετε μετά τις γιορτές στην ανάρτηση μου για τη βιβλιοκριτική των «50 Αποχρώσεων» θα είναι μία αντικειμενική παρουσίαση των εντυπώσεων που μου άφησαν οι χαρακτήρες και η πλοκή και μία εκτίμηση για το σε ποιούς θα άρεσαν αυτά τα βιβλία και σε ποιούς όχι. Άλλωστε, όπως θα έχετε παρατηρήσει οι περισσότεροι, όλες μου τις βιβλιοκριτικές αποτελούνται από δύο ξεχωριστές παραγράφους που φέρουν τους τίτλους: «Διαβάστε το εάν…» και «Μην το διαβάσετε εάν…» και πουθενά δεν λέω αν το βιβλίο που σχολιάζω ήταν «κακό» ή «καλό».

Ανανεώνοντας, λοιπόν, το βιβλιοκριτικό ραντεβού μας για μετά τα Χριστούγεννα, να ευχηθώ σε όλους καλές γιορτές και καλή ανάγνωση σε όποιο βιβλίο κι αν διαβάζετε αυτή την περίοδο!

Φιλικά,

Μαριάννα

 

7 thoughts on “Upcoming Reads: Η Τριλογία των 50 αποχρώσεων

  1. Ο/Η Ιφιγενεια λέει:

    Θα σου πω την ταπεινη μου γνωμη χωρις ασχημες κουβεντες εννοειται!Προσωπικα μπηκα στον κοπο να διαβασω το δευτερο βιβλιο εχοντας δει πρωτα το εργο!Μαλιστα προσπαθησα να το διαβασω στα αγγλικα για να μην χαθει η οποιαδηποτε αξια στη μεταφραση. Σαν αναγνωστη ετσι οπως ειναι γραμμενο δεν μου προσφερε τιποτε ουτε στο λεξιλογιο μου ουτε σαν συναισθημα!Αν η συγγραφεας εδινε βαση στον τραυματισμενο ψυχισμο αυτου του ανθρωπου(του Γκρευ) και στην προσπαθεια να αφησει πισω το παρελθον του χαρη στην κοπελα,θα εβγαινε αριστουργημα! Θα περναγε ενα απιθανο κοινωνικο μηνυμα στον αναγνωςτη.Ωστοσο η οποιαδηποτε αξια χανεται και υπερκαλυπτεται απο το θεμα του σεξ!(το λεω ευγενικα) εγω το βαρεθηκα κ το παρατησα στη μεση!Ελπιζω εσενα να σου αρεσει κ περιμενω αποψη.

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μαριάννα Νικολαΐδου λέει:

      Κατ’ αρχάς σε ευχαριστώ πάρα πολύ για το σχόλιό σου και κατά δεύτερον… μόλις μου επιβεβαίωσες τον «φόβο» που είχα γι’ αυτό το βιβλίο. :/ Ότι, δηλαδή, σαν μυθιστόρημα δεν θα έχει εμβαθύνει στην ανάπτυξη των χαρακτήρων, αλλά θα έχει μόνο κάτι σαν «απλή παρουσίαση» των γεγονότων. Λίγο-πολύ την υπόθεση την ξέρω, την έχω δει να την κατακρίνουν στο ίντερνετ ως «παραμύθι τύπου Σταχτοπούτας» ή ως «μία κατάσταση που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα», όμως εμένα προσωπικά αυτό δεν είναι κάτι που θα με απέτρεπε από το να το διαβάσω, αρκεί βέβαια να είχε αυτό το παραμύθι την «αιτιολόγηση» που του αξίζει. Δηλαδή, γιατί ο Γκρέυ έφτασε σε αυτή την κατάσταση, ποιά είναι η ψυχολογία των ατόμων που καταφεύγουν σε BDSM ή πώς τελικά η Αναστάζια κατάφερε να τον «σώσει» από όλη αυτή την κατάσταση και να καταλήξουν οι δυο τους σε μια ευτυχισμένη σχέση.
      Θα κάνω την απόπειρα να το διαβάσω, αλλά κατά καποιο τρόπο ήδη μου επιβεβαίωσες αυτό που φοβόμουν 😦 😦

      Μου αρέσει!

  2. Ο/Η Ιφιγενεια λέει:

    Αυτο ακριβως καταλαβα!Εγω δεν εχω ταμπου ως προς το θεμα ουτε του παραμυθιου ουτε του σεξ!Αρκει να μπορει να μου περνα καποιο μνμ!Σε αυτο το βιβλιο ως τη μεση που το διαβασα δεν το ενιωσα!Επρεπε να δωσει μεγαλυτερη βαση στη ζωη του νεαρου κ σ αυτο που λες στο πως τον αλλαξε η αγαπη!Καλη αναγνωση παντως!

    Αρέσει σε 1 άτομο

  3. Ο/Η ΧΑΡΑ ΣΤΑΜ. λέει:

    Εγω ισως ανηκω στους λιγους που μου αρεσει αυτη η τριλογια βιβλιων οχι για τις ερωτικες σκηνες και το ιδιαιτερο ερωτικο παχνιδι στο οποιο βασιζεται αλλα για το οτι ( αυτο καταλαβα εγω ) οταν ενας ανθρωπος αποφασισει να αφησει πισω του το παρελθον του και τους φοβους του που τον κρατανε δεσμιο σε μια κατασταση τοτε μπορει να γνωρισει την αληθινη αγαπη. Σιγουρα βεβαια στη πραγματικη ζωη ειναι λιγο εως πολυ διαφορετικα τα πραγματα να συμβουν ετσι αακριβως με τετοια σειρα αλλα καθε ιστορια κρυβει και κατι αληθινο μεσα σωστα?

    Αρέσει σε 2 άτομα

    • Ο/Η Μαριάννα Νικολαΐδου λέει:

      Ουσιαστικά κι εγώ αυτό περιμένω από το συγκεκριμένο βιβλίο, να δω δηλαδή πώς ένας άνθρωπος με τόσο άσχημα βιώματα καταφέρνει να βοηθηθεί από μία γυναίκα που νοιάζεται για εκείνον και ξεπερνά τους φόβους που ορίζουν τη ζωή του. Απλά απ’ ότι κατάλαβα, τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησε η συγγραφέας για να δείξει αυτή την αλλαγή κάποιους έπεισαν και κάποιους άλλους πάλι δεν τους έπεισαν. Προσωπικά, στην κριτική που θα κάνω θα σταθώ σε αυτό και μόνο. Αν δηλαδή ένοιωσα ότι η συγγραφέας με έπεισε ή όχι. Στην πραγματική ζωή μπορεί να μην έχουμε ευχάριστο τέλος ή μπορεί άνθρωποι σαν τον Γκρέι να μην αλλάζουν, αλλά η λογοτεχνία δεν είναι πραγματική ζωή!!! Επομένως κάθε συγγραφέας καλείται αυτό το «happy end» να το στήσει με αληθοφάνεια και να μας το παρουσιάσει σαν κάτι που «ναι, θα μπορούσε να συμβεί και στην πραγματικότητα!»

      Υ.Γ. Πολλοί βιάστηκαν να το κρίνουν για τις ερωτικές του σκηνές, αλλά προσωπικά ούτε κι εγώ θέλω να σταθώ σ’ αυτό, δεδομένου ότι δεν είναι δα και το πρώτο μυθιστόρημα στο οποίο συναντούμε ερωτικές σκηνές (το πρώτο παράδειγμα που μου ‘ρχεται στο μυαλό είναι το «11 λεπτά» του Κοέλιο).

      Μου αρέσει!

  4. Ο/Η Κατερίνα τσίγκου λέει:

    Είχα την ας πούμε τύχη να τα διαβάσω πολύ Πριν την ταινια. Μ άρεσαν αρκετά οχι τόσο για τι ερωτικό στοιχείο αλλά για το πόσα πράγματα κρύβει ένας άνθρωπος μέσα του και ειδικά ένας άντρας πως μπορεί να αλλάξει εξαιτίας μιάς γυναίκας. Το έχουμε συζητήσει κιόλας το θέμα μεταξύ.μας.

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μαριάννα Νικολαΐδου λέει:

      Κι εγώ δεν πρόκειται να σταθώ στις ερωτικές σκηνές όσο στoυς χαρακτήρες της Αναστάζια και του Γκρέυ. Άλλωστε δεν είναι και το πρώτο μυθιστόρημα που έχει τολμηρές σκηνές, υπάρχουν κι άλλα πολύ πιο shocking από αυτό. Εγώ πάντως το θέμα του το θεωρώ αρκετά πρωτότυπο, το μόνο που μένει τώρα να δω αν η συγγραφέας όντως το έγραψε καλά ή θα μπορούσε και καλύτερα. Είμαι στην αρχή του πρώτου βιβλίου ακόμα και σαν να υποψιάζομαι γιατί δημιουργήθηκε τόση γκρίνια, θα περιμένω όμως να τα τελειώσω και τα τρία για να εκφράσω ολοκληρωμένη άποψη! 😀 😀

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

